La Fundación first team, creada en el año 2004 por Scott Cleverdon y Assumpta Serna, tiene como objetivo ayudar a la profesionalización del sector audiovisual. Nace a partir de la escuela first team que ha realizado programas formativos desde 1999. La Escuela first team, ha sido la primera institución en España en tener un curso anual universitario de Interpretación cinematográfica. Scott Cleverdon y Assumpta Serna, fundadores de la Escuela y la Fundación first team, han realizado una intensa actividad como conferenciantes en siete países (España, Bolivia, Costa Rica, Uruguay, Argentina y Colombia, UK) en inglés, francés, catalán y castellano. Su público ha sido en su mayoría profesionales del audiovisual y se han co-organizado en colaboración con entidades oficiales de los respectivos países en eventos públicos y privados y en congresos. Los fundadores se han especializado en la participación activa de los oyentes, estimulando al público para que se convierta el tema en un coloquio abierto de reflexión, preguntas, inquietudes sobre el sector audiovisual y en particular sobre el actor del audiovisual. Miembros del Comité de Honor de la Fundación y profesores de la escuela first team como Diego Sabanés, Lorenzo Torres, Alvaro Longoria, M. Gutiérrez Aragón , Manolo G. Pereira y los difuntos Bigas Luna y Javier Artiñano, también han sido ponentes en conferencias y algunos han sido televisados por Canal + y por otras televisiones digitales de otros países. En los últimos tres años, Scott Cleverdon y Assumpta Serna han escrito 3 libros y más de 50 artículos de opinión sobre cine y ética en el audiovisual en periódicos y foros digitales y dieron más de 30 entrevistas en radio y televisión en seis países, incrementando en un 25% las apariciones de los años anteriores. Desde el año 2009 al 2013, la mancha publicitaria ha sido de 475.000 euros en 6 países. Tanto Assumpta Serna como Scott Cleverdon, desarrollan una actividad como consultores para la implantación en diferentes escuelas y Universidades del programa de formación pionero universitario en Interpretación cinematográfica en las principales Escuelas Superiores de Arte dramático en UK. Realizan también una intensa actividad como consultores privados en comunicación en cámara a empresas y particulares en inglés y español. “Queremos despertar el talento, incitar al diálogo, constituir un foro de opiniones entre todos los miembros de los diferentes colectivos del sector para alcanzar la excelencia en la comunicación en el audiovisual y elevar el prestigio de la profesión de actor”. Históricamente, la Fundación ha colaborado en la organización y difusión de estos coloquios/conferencias con la Academia de las Ciencias y Artes de Televisión, la Cinemateca del Goethe Institute en Madrid, ESADE, la Asociación cultural Fesyco, European Film Promotion, Ministerio de Educación, Ministerio de Cultura, la Universidad Rey Juan Carlos,  la Caixa, Colegios como el de Torrequebrada en Málaga o El Instituto Isabel la Católica y en Universidades como la UOC la URJC o la Nebrija. En Latinoamérica, con el apoyo de las entidades y organismos de cine oficiales, la Fundación first team ha organizado ciclos de conferencias con la colaboración de escuelas de cine, periódicos locales y entidades culturales, con la creación de redes en 10 ciudades iberoamericanas (Buenos Aires, Mendoza, Córdoba, Rosario, Tucumán, (Argentina) Montevideo (Uruguay), La Paz, Santa Cruz (Bolivia), Bogotá (Colombia) San José (Costa Rica), donde llega una newsletter mensual a unos 7000 profesionales del audiovisual. La fundación dispone de material audiovisual de personas cuya opinión, prestigio y actividad ha sido crucial para el cine y la TV de nuestro país. La exhibición de las imágenes grabadas en los coloquios, tiene uso didáctico y de revisión para los alumnos de la escuela first team y los ciclos se anuncian en las redes que la Fundación first team distribuye regularmente. Los temas que se han tratado hasta ahora han sido:

2011/2012/2013:

  • El actor del Siglo XXI, Rosario, Argentina
  • Festivales de cine: Guía de promoción del actor, en la sede first team, Madrid, colaboración con ATV, La Caixa
  • Iluminación y decorados en TV, en Fundación first team, Madrid, colaboración con ATV, La Caixa
  • Producción y formación audiovisual en Europa, Festival de cine de Málaga
  • TV movies y series. Tendencias de géneros, en Fundación first team, Madrid
  • El futuro del cine español. Nuevo modelo de negocio. En ESADE,Madrid
  • Ciencia y Cine. Universidad de Granada
  • El actor y la gestión de su carrera. Astorga.
  • El actor del siglo XXI. Universidad de Nebrija

2010:

  • Febrero: Guionistas y actores. Festival Internacional de cine, Roma, Italia
  • Mayo: Problemas de las actrices en el audiovisual europeo. CIMA.  Encuentro Internacional de mujeres de cine, CIMA, Santiago, Galicia
  • Agosto: La vida en el cine y el cine en la vida, Rosario (Argentina),Auditorio Príncipe de Asturias del Parque Cultural Casa de España con la colaboración de la Secretaría de Cultura de Rosario
  • Agosto: La relación entre el director y el actor del siglo XXI,  Buenos Aires (Argentina), en el Auditorio de  la escuela de cine, Tea Imagen
  • Agosto: Formación audiovisual y nuevas tecnologías en el CICUNC con la colaboración de la Universidad de Cuyo y la Secretaría de Cultura de Mendoza
  • Noviembre: The future and how to take hold of it. Bilbao. Grupo Ormazábal
  • Mayo: Creatividad, percepción y Liderazgo. Assumpta Serna entrevista a Kevin Spacey. Evento interno anual. Banco de Santander.

2009:

  • Marzo: El doblaje: ¿ayuda o empeora la cultura de nuestro país? en Fundación first team, Madrid, colaboración con ATV y Fesyco
  • Marzo: El actor del siglo XXI. Institutos de formación profesional
  • Julio: La dirección de actores. Espacio INCAA en la Universidad de La Plata
  • Septiembre: Hacia una interpretación natural, Auditorio Diario la Capital, Rosario, Argentina
  • Octubre: Rodar o no rodar, ésta es la cuestión: La fascinación del cine por Hamlet. Festival internacional de Teatro de Buenos Aires, FIBA
  • Octubre: El actor del siglo XXI. Octubre 2009, Museo de Bellas Artes Franklin Rawson y Centro cultural Amadeo Conte Grand, subsecretaría de cultura de la provincia de San Juan
  • Octubre: La interpretación cinematográfica. Seminarios de autor. Aula Magna Universidad de Palermo, Buenos Aires

2008:

  • Abril: Intrusismo en la profesión de actor. Paraninfo de la Universidad de Navarra.
  • Julio: Diferencias entre actor de teatro y de cine. Espacio INCAA , en Trelew, Patagonia, Argentina
  • Julio: El actor en el siglo XXI. Sede del Sindicato de actores, Buenos Aires, Argentina

2007:

  • Enero. Marilyn Monroe. Festival de cine de Cognac, Francia
  • Abril : La promoción del actor europeo. European Film Promotion

2006:

  • Enero: La mujer y el cine.  El Consejo de Europa, Ministerio de Educación, Madrid

2005

  • Abril. Diversidad Cultural.Universidad de Navarra, Pamplona

2004:

  • Enero: La importancia de las Film commissions. Congreso europeo de Film commissions en Málaga
  • Marzo: La mujer y el cine. Auditorio Caixa Sabadell
  • Noviembre Actriz española en Hollywood. Universidad de Barcelona
  • Diciembre: Creativity and empathy. EFA. European Film Awards, Barcelona

2002:

  • Mayo: El actor virtual. En Paraninfo de la Universidad de Valencia
  • Julio: Dimensión creativa del actor. Festival de cine. Ourense
  • Julio: Derechos de los actores.  Cabourg, Francia
  • Agosto: El actor es creador. AISGE, Congreso mundial de Propiedad intelectual.  Panamá
  • Septiembre: El actor es creador. Congreso mundial de la Piratería, Barcelona

2000:

  • Agosto: El trabajo del actor de cine. Festival Internacional de cine de Avanca, Portugal 
Festival de cine de San Sebastián

Festival de cine de San Sebastián

Festival de cine Iberoamericano de Huelva

Festival de cine Iberoamericano de Huelva

Conferencia Huelva

Conferencia Huelva

Conferencia Rosario, Argentina

Conferencia Rosario, Argentina

Conferencia Enrique Urbizu

Conferencia Enrique Urbizu

Scott Cleverdon y Assumpta Serna

Scott Cleverdon y Assumpta Serna

The Foundation first team, created in 2004 by Scott Cleverdon and Assumpta Serna, aims to help the professionalism of the audiovisual sector. It is born from the first team school that has made training programmes since 1999. The first team school is the first institution in Spain to have an annual university course in audiovisual interpretation. Scott Cleverdon and Assumpta Serna, founders of the School and Foundation first team, have been active teachers in seven countries (Spain, Bolivia, Costa Rica, Uruguay, Argentina, Columbia and UK) in English, French, Catalan and Spanish. Their audience is mainly professionals from the audiovisual sector and have co-organised with official entities from the respective countries in public and private events and conferences. The founders have specialised in the active participation of the audience, encouraging the public so that the issue becomes an open symposium for reflection, questions, concerns on the audiovisual sector and in particular on the audiovisual actor. Members of the Committee of Honour of the Foundation and professors of the first team school such as Diego Sabanés, Lorenzo Torres, Alvaro Longoria, M. Gutiérrez Aragón , Manolo G. Pereira and the late Bigas Luna and Javier Artiñano have also been speakers at the conferences and some have been televised by Canal + and other digital televisions from other countries. In the last three years, Scott Cleverdon and Assumpta Serna have written 3 books and more than 50 articles about film and ethics in the audiovisual in magazines and digital forums and have given more than 30 interviews on radio and television in 6 countries, increasing their appearances in previous years by 25%. From 2009 to 2013, the advertising spot was 465,000 euros in 6 countries. Both Assumpta Serna and Scott Cleverdon, developed an activity as advisers for the implementation of a pioneering university training programme in audiovisual interpretation in different schools and universities in the UK. They also conduct an intense activity as private consultants on communication on camera to companies and individuals in Engish and Spanish. “We want to awake the talent, encourage dialogue, provide a forum for opinions among all members of the different groups in the sector to achieve excellence in audiovisual communication and raise the prestiage of the acting profession.” Historically, the Foundation has collaborated in the organization of these conferences with the Academy of Sciences and Arts of Television, the Cinematic of the Goethe Institute in Madrid, ESADE, the Fesyco cultural association, European Film Promotion, Ministry of Education, Ministry of Culture, the University of Rey Juan Carlos, the Caixa, Collages such as the Torrequebrada in Malaga or Isabel the Catholic Institute and in Universities such as UOC, URJC or the Nebrija. In Latin America, with the support of institutions and official cinema agencia, the Foundation first team has organised lectures in collaboration with film schools, local newspapers and cultural organisations, with networking in 10 Latin American cities (Buenos Aires, Mendoza, Cordoba, Rosario, Tucuman (Argentina), Montevideo (Uruguay), La Paz, Santa Cruz (Bolivia), Bogota (Columbia) San Jose (Costa Rica) where 7000 audiovisual professionals receive the monthly newsletter. The foundation has audiovisual material from people whose opinion, prestige and activity has been crucial for film and TV of our country. The display of images records in conferences has a didactic use and revision for students of the first team school and the cycle that are announced on social media that the Foundation first team regularly distributes. The topics discussed so far are:

2011/2012/2013:

  • The 21st century actor, Rosario, Argentina
  • Film festivals: guide to promoting an actor, in the first team headquarters, Madrid, collaboration with ATV, La Caixa
  • Lighting and decoration on TV, at the Foundation first team, Madrid, collaboration with ATV, La Caixa
  • Audiovisual production and training in Europe, film festival in Malaga
  • TV moves and series. Trends of genres, at Foundation first team, Madrid
  • The future of Spanish cinema, new business module. In ESADE, Madrid
  • Science and Cinema. University of Granada
  • The actor and management of his career. Astorga.
  • The 21st century actor. University of Nebrija

2010:

  • February: Scriptwriters and actors. International film festival, Rome, Italy
  • May: Problems of actresses in the European audiovisual. CIMA International gathering of women from film, CIMA, Santiago, Galicia
  • August: The life in film and the film in life, Rosario (Argentina), Auditorio Príncipe de Asturias del Parque Cultural Casa de España with the collaboration of the Secretary of Culture of Rosario
  • August: The relationship between director and actor in the 21st century, Buenos Aires (Argentina) in the auditorium of the film school, Tea Imagen
  • August: Audiovisual training and new technology in the CICUNC with the collaboration of the University of Cuyo and the Secretary of Culture of Mendoza
  • November: The future and how to take hold of it. Bilbao. Ormazábal group
  • May: Creativity, perception and leadership. Assumpta Serna interviews Kevin Spacey. Annual internal  event. Santander bank.

2009:

  • March: Dubbing: does it help or worsen the culture of our country? in Foundation first team, Madrid, collaboration with ATV and Fesyco
  • March: The 21st century actor. Professional training institutes
  • July: The direction of actors. Space INCAA at the University of La Plata
  • September: Towards a neutral interpretation, the Diario Capital auditorium, Rosario, Argentina
  • October: To film or not to film, that is the question: the fascination of film by Hamlet. International festival of theatre of Buenos Aires FIBA
  • October: The 21st century actor, October 2009, Museo de Bellas Artes Franklin Rawson and Amadeo Conte Grand cultural Centre, department of culture of the province of San Juan
  • October: Film interpretation. Author seminars. Aula Magna University of Palermo, Buenos Aires

2008:

  • April: Intrusion in the acting profession. Auditorium of the University of Navarra.
  • July: Differences between theatre and film actor. INCAA, Trelew, Patagonia, Argentina
  • July: The 21st century actor. Actors guild headquarters, Buenos Aires, Argentina

2007:

  • January: Marilyn Monroe. Film festival of Cognac, France
  • April: The promotion of a European actor. European Film Promotion

2006:

  • January: Women and film. The council of Europe, Ministry of Education, Madrid

2005

  • April. Cultural diversity. University of Navarra, Pamplona

2004:

  • January: The importance of film commissions. European congress of film commissions in Malaga
  • March: Women and film. Caixa Sabadell Auditorium
  • November: Spanish actresses in Hollywood. University of Barcelona
  • December: Creativity and empathy. EFA. European Film Awards, Barcelona

2002:

  • May: The virtual actor. University of Valencia auditorium
  • July: Creative dimension of the actor. Film festival. Ourense
  • July: Rights of actors. Cabourg, France
  • August: The actor is the creator. AISGE, World congress of intellectual property, Panama
  • September: The actor is the creator. World congress of piracy, Barcelona

2000:

  • August: The work of a film actor. International film festival of Avanca, Portugal